פטור ממס שבח ירושה

פטור ממס שבח רכישה

בכתבה הבאה נדון על ענייני מיסוי הנוגעות לירושה, ובעיקר על פטור ממס שבח ירושה מנכס שהתקבל בירושה. ניגע גם בעניין מס ירושה, שאנו נשאלים עליו הרבה. האם הוא קיים בישראל או בוטל? קודם כל מעט רקע: מס שבח הוא מס על הרווח שהמוכר מרוויח ממכירת הדירה, בחישוב המס כוללים את כל מה שהדירה השביחה במשך השנים שהיא הייתה ברשותו של המוכר.

פטור ממס שבח ירושה

עד 2014 רבים קיבלו פטור ממס שבח במכירת דירה של עד 4 חדרים, אולם ב-2014 בעקבות רפורמה שינתה המדינה את התנאים, וכיום רובם לא מקבלים פטור. אולם נכס שמועבר בירושה אינו נחשב כעסקה ולכן אינו מחויב במס שבח. כך גם בנכס שהתקבל בירושה והיורש מעוניין למכרה עדיין קיים המושג של פטור, ללא תלות במספר הדירות שיש ברשות היורש וללא תלות בניצול פטורים בעבר, אך בתנאים מסוימים.

ניצול הפטור אינו גורע מפטורים אחרים של מס ולכן מומלץ לנצלו בכל מקרה. הזכאים לפטור ממס שבח ירושה: בן/ת זוג של המוריש, בן/ת של המוריש, נכד או נכדה של המוריש. אך הורה שיורש את בנו אינו מקבל פטור. התנאים לפטור: למוריש הייתה דירה אחת בלבד, לא מעבר לכך, גם לא שותפות בדירה נוספת.

כדי לממש את הפטור צריך:

  • להצהיר על מכירת הנכס.
  • לצרף את הצוואה ואת צו קיום הצוואה (אם הירושה התקבלה על פי צוואה).
  • צו ירושה (אם הירושה לא התקבלה על פי צוואה).
  • מסמכים המוכיחים שלמוריש אין דירות נוספות, גם לא בחו"ל (אם הוא היה תושב חו"ל).
  • אם הדירה שימשה למגורים ברוב הזמן.

כמו כן תוכלו לפנות אלינו לשם קבלת סיוע ועזרה בהגשת הבקשה, בעיקר אם מדובר בכמה יורשים, שאז זה יכול לעזור בתכנון מס.

ישנם פעולות שניתן לעשות כשהמוריש עדיין בחיים כדי להימנע ממס השבח, ולכן עדיף לפנות אלינו עוד בשלב של הצוואה. אחד התנאים לקבלת הפטור הוא שהדירה צריכה להיות בהגדרת פטור ממס שבח אם המוריש היה מוכר אותה בחייו. כמו כן חשוב לדעת שאם המוריש קנה את הדירה פחות משנתיים לפני שנפטר הרי שהיורש יהיה  מחויב במס שבח, כי במקרה זה גם המוריש לא היה זכאי לפטור, לכן מומלץ להמתין במקרים אלו, וזה אחת הדוגמאות לכדאיות הייעוץ בענייני מס לאחר שנופלת בחלקכם דירה בירושה. כמו כן מומלץ להימנע מביצוע עסקת מכר בין יורשים אלא לעשות זאת באמצעות הסכם חלוקת עיזבון. אתם מוזמנים להתייעץ עמנו לגבי הפרטים השונים.

פטור ממס שבח ירושה
פטור ממס שבח ירושה

בעניין ירושה מס נוסף שיכול לחול

ירושה מס

מס נוסף שיכול להימצא בירושה הוא במקרים מסוימים כאשר היורשים הגיעו להסכמה ביניהם לחלוק את הירושה שלא על פי הבקשה לצו קיום צוואה. זה יכול להימצא במקרה שהמוריש הוריש 3 דירות לשלושה יורשים, כאשר לכל אחד יש זכות של שליש בכל דירה ואילו הם מעוניינים לחלק את הירושה כך שלכל אחד מהם תהייה זכות מלאה בנכס אחד. פעולה זו, אם לא מתכננים אותה נכון עלולה להשית מס רכישה ומס שבח על היורשים. לכן מומלץ מאוד לעשות תכנון מס מראש, ולפחות להתייעץ עם עורך דין ירושה תל אביב המנוסה בענייני המיסוי,  כדי שלא תשלמו מס בשיעור של עשרות אלפי ₪.

ירושה מס
ירושה מס

מס ירושה, האם הוא קיים בישראל?

מס ירושה הוא מס על נכס שקיבלתם בירושה. המס לא קיים כיום בישראל, למרות שהוא בוטל והיה אמור לחול שוב בשנת 2000 הוא לא התקבל בגלל התנגדות עזה. מטרת המס הייתה להחליש את הריכוזיות במשק – שהמשק לא יצטרך להישען על כמה בעלי הון במשך דורות. המס קיים כמעט בכל מדינה ולא מדובר בחידוש, במשך שנים מוכר מס הירושה. אך כאמור, בישראל בוטל מס הירושה.

גם בשאר המדינות המגמה היא לבטל את המס. בכל מדינה ההגדרה היא שונה, יש מדינות המטילות מס רק על נכס שעובר בירושה, ישנם שגובים מס גם על כספים מזומנים המועברים בירושה. ויש המקבלים פטור מלא, אם הכסף מועבר למטרות צדקה וכו'. תוכלו להתייעץ עמנו על פטור ממס שבח ירושה וכן כל ענייני הירושות או על ייפוי כוח מתמשך כמה עולה.

מס ירושה
מס ירושה
עורך דין ייפוי כוח מתמשך

עו"ד זיו לוטנברג

משרד עו"ד זיו לוטנברג – בהתחייבות לשירות מקצועי הטוב ביותר! יושר ללא פשרות. שירות אישי ומקצועי. מאות לקוחות מרוצים. מייסד המשרד עו”ד זיו לוטנברג, בעל תואר ראשון במשפטים LL.B ותואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) B.A, בעל רשיון עריכת דין משנת 2006, מחזיק בוותק ובניסיון של יותר מ-16 שנים בתחום המשפטי.

יצירת קשר מהיר
מאמרים

מאמרים נוספים

נגישות
יצירת קשר
*ליווי של עורך דין מנוסה. אפשרות גם לקבל שירות בבית הלקוח

רח' בר כוכבא 23, בני ברק
מגדל V-Tower
מיקוד:5126002

פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button