צוואות וירושות המדריך השלם

צוואות וירושות המדריך השלם

הפעם הבאנו לכם צוואות וירושות המדריך השלם שיעשה לכם סדר בעיקרי הדברים. בכל הנוגע לצוואות וירושות ישנן שאלות רבות שאנשים מחפשים עליהן תשובה. למשל אנשים רוצים לדעת מה ההבדל בין צוואה משותפת לבין צוואה רגילה, איך מגישים בקשה לביטול צוואה ועוד כל מיני מושגים בתחום. השתדלנו לכלול כמה שיותר נושאים, אך זוהי גם הסיבה מדוע לא העמקנו. כל נושא בפני עצמו הוא עולם ומלואו, אתם מוזמנים לקרוא מאמרים נוספים כאן באתר המרחיבים בנושאים הספציפיים.

בקשה לביטול צוואה

צוואות וירושות המדריך השלם

  • מהי צוואה?

צוואה היא מסמך משפטי שאדם יכול לערוך, זוהי זכות ולא חובה, ובו יקבע כיצד יחולק עיזבונו לאחר מותו. כל הדינים הקשורים לצוואות וירושות מוגדרים בחוק הירושה. במידה ואין צוואה, מתבצעת ירושה על פי דין; כלומר עיזבונו מחולק ליורשיו כפי שהם מוגדרים בחוק.

  • אילו סוגי צוואות יש?

החוק מגדיר 4 סוגי צוואות (פרק ג‘ לחוק הירושה, תשכ“ה 1965):

צוואה בכתב יד – צוואה שנערכה על ידי המצווה בכתב ידו וחתומה על ידו.
צוואה בעדים – צוואה הנחתמת במעמד של שני עדים והמצווה מצהיר בפניהם כי זוהי צוואתו והם חותמים כי כך הצהיר בפניהם.
צוואה בפני רשות – צוואה שנאמרה בעל פה בפני רשות (שופט, רשם בית המשפט, הרשם לענייני ירושה, נוטריון או חבר בית דין רבני).
צוואה בעל פה – צוואה הנאמרת בפני שני עדים בנסיבות מיוחדות בהם אדם רואה את עצמו מול פני המוות.

  • מה תפקידו של הרשם לענייני ירושה?

הרשם לענייני ירושה הוא גוף הפועל תחת משרד המשפטים. זהו גוף מנהלתי המתעסק בעניינים שונים הקשורים לצוואות וירושות. ניתן לפנות אל רשם הירושה לצורך עריכת צוואה בפני רשות, לצורך הפקדת צוואה ולצורך הגשת התנגדות לצו ירושה או התנגדות לצו קיום צוואה. ישנם מקרים המועברים אל החלטת בית המשפט לענייני משפחה.

  • למה צריך לבצע הפקדת ירושה?

הפקדת צוואה אצל רשם הירושות היא זכות העומדות בפניכם. ישנן סיבות שונות מדוע לעשות זאת; למרות שרשם הצוואות אינו בודק את תוכן הצוואה ברגע הפקדתה, עדיין זהו חיזוק המהימנות של הצוואה כצוואה אותנטית (רק המצווה יכול להפקיד את צוואתו). זהו גם כלי הנותן אסמכתה ברורה לתאריך הצוואה ומאפשר לשמור אותה במקום בטוח.

בקשה לביטול צוואה

עוד נושא שנרצה לעסוק בו במסגרת צוואות וירושות המדריך השלם הוא הנושא של ביטול צוואה, כלומר הגשת התנגדות לצוואה. איננו מתכוונים למקרה שבו אדם רוצה לבטל את צוואתו; את זה המצווה יכול לעשות מתי שירצה, גם אם הפקיד את הצוואה אצל רשם הירושות. ובכל מקרה כתיבת צוואה חדשה מבטלת את הישנה.

סעיף 72 לחוק הירושה קובע כללים לצורך ביטול צוואה, כלומר ביטול צו קיום צוואה שכבר ניתן על ידי רשם הירושות. לרשם הירושות אין סמכות לבטל צוואה, הנושא מועבר להחלטת בית המשפט לענייני משפחה.

מראש נגיד לכם כי בקשה לביטול צוואה פותחת הליך משפטי מורכב. יש להגיש סיבות מוצדקות והוכחות לצורך ביטול הצוואה. לצורך כך מוטב לפנות לשירותיו של עורך דין צוואות וירושות.

כאשר מוגשת אל בית המשפט בקשה לביטול צוואה, ביהמ“ש בוחן את קיומם של שני תנאים. התנאי הראשון הוא השאלה האם יש בידי המתנגדים טענה חדשה או מידע חדש שלא היה בפני בית המשפט/הרשם בעת מתן הצו, ויכולה היית הלשנות את החלטתו. התנאי השני הוא השאלה הם המתנגד יכל היה להביא את המידע החדש עוד בטרם מתן הצו.

לדוגמה, אם ניתן צו קיום צוואה, אך לאחר מכן התגלתה בביתו של המנוח צוואה מאוחרת יותר, היא הצוואה שבתוקף. זהו מידע חדש שלא היה ניתן להציג קודם בפני הרשם והוא יכול היה לשנות את ההחלטה, כלומר בקשה שכזו צפויה להתקבל.

אך המקרים המגיעים אל בתי המשפט הם בדרך כלל מורכבים יותר ולא אחת נעשים במסגרת סכסוכי ירושה. בית המשפט בוחן כל מקרה לגופו ויש לו שיקולים שונים.

צוואה משותפת

צוואה משותפת

צוואות וירושות המדריך השלם לא יהיה שלם מבלי לגעת בנושא של צוואה משותפת.

צוואה משותפת היא למעשה סוג של צוואה הדדית, זהו המינוח המשפטי המקובל. ההבדל הוא שהיא נערכת בתור מסמך אחד ולא שתי צוואות נפרדות כמו במקרים אחרים של צוואה הדדית.

צוואה הדדית נערכת על ידי בני זוג מתוך כוונה להוריש את רכושם זה לזה (במקרה של פטירת אחד מבני הזוג), ולאחר מכן לצדדים שלישיים (לאחר פטירת בן הזוג השני). כמובן שבני הזוג יכולים להגיע לכל הסכמה שירצו, אך הורשה הדדית היא בדרך כלל הרצון המוביל את בני הזוג להכין מסמך שכזה.

הנקודה המרכזית בצוואה הדדית היא אי היכולת לשנות את הצוואה ללא ידיעת בן הזוג השני. במידה ואחד מבני הזוג רוצה לשנות את הצוואה, כאשר השני בחיים, עליו להודיע על כוונתו בכתב, אחרת השינוי לא יהיה בתוקף.

צוואות וירושות המדריך השלם

עורך דין צוואות

נושא הצוואות והירושות הוא נושא מורכב. לא אחת צוואות מגיעות אל בתי המשפט במסגרת סכסוכי ירושה בין אחים. מטענות על ניצול תלות של המצווה או אי כשירות משפטית של המצווה בשל מצבו הרפואי, ישנם מאבקים אינסופיים בנושא.

המבקש לערוך צוואה רוצה לצמצם עד כמה שאפשר את הסיכוי למאבקים משפטיים לאחר מותו, ובעיקר למנוע סכסוכים במשפחה. לכן חשוב לערוך צוואה בעזרתו של עורך דין צוואות. ישנן דרכים שונות לחזק את מהימנות הצוואה ולהפחית את הסיכוי שהנושא יגיע אל בתי המשפט.

זיו לוטנברג, עורך דין ייפוי כוח מתמשך, צוואות וירושות – עקבו אחרינו גם בערוץ היוטיוב, שם ניתן לצפות בסרטונים ולקבל מידע עדכני בנושאים משפטיים חשובים.

עורך דין ייפוי כוח מתמשך

עו"ד זיו לוטנברג

משרד עו"ד זיו לוטנברג – בהתחייבות לשירות מקצועי הטוב ביותר! יושר ללא פשרות. שירות אישי ומקצועי. מאות לקוחות מרוצים. מייסד המשרד עו”ד זיו לוטנברג, בעל תואר ראשון במשפטים LL.B ותואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) B.A, בעל רשיון עריכת דין משנת 2006, מחזיק בוותק ובניסיון של יותר מ-16 שנים בתחום המשפטי.

יצירת קשר מהיר
מאמרים

מאמרים נוספים

נגישות
יצירת קשר
*ליווי של עורך דין מנוסה. אפשרות גם לקבל שירות בבית הלקוח

רח' בר כוכבא 23, בני ברק
מגדל V-Tower
מיקוד:5126002

פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button