תהליך הגירושין בישראל: הבנת האתגרים והפרספקטיבות

גירושין בישראל

תהליך הגירושין בישראל: הבנת האתגרים והפרספקטיבות

גירושין הם תופעה נפוצה יותר ויותר בעולם, וישראל אינה יוצאת דופן. תהליך הגירושין יכול להיות מאתגר מבחינה רגשית, מורכב מבחינה משפטית ובעל השפעה חברתית. מאמר זה נועד לספק תובנה על תהליך הגירושין בישראל, תוך הדגשת נתונים רלוונטיים והתחשבות בנקודות מבט מגוונות.

גירושין בישראל: נתונים עיקריים

על פי מהלמ"ס בישראל ומלשכת מקבילות בעולם, החל מסוף המאה הקודמת שיעור שיעור הגירושין בארה"ב ובאירופה כ- 40-50% , ובישראל כ- 33%. בישראל משנות התשעים אחוז הגירושין נמצא בעליה. בשנים האחרונות מתגרשים בישראל למעלה מ- 13 אלף זוגות בשנה. רוב המתגרשים בארץ ובעולם נישאים שוב. כארבעים אלף ילדים בשנה מתווספים לקבוצת ילדי הגירושין בישראל. נתונים אלה מדגישים את חשיבות הבנת הליך הגירושין בישראל והשלכותיו על יחידים, משפחות והחברה כולה.

היבטים משפטיים של גירושין בישראל

בישראל סכסוכי גירושין מתנהלים בשתי ערכאות משפטיות:

  1. בית המשפט לענייני משפחה
  2. בית הדין הרבני

לשניהם סמכות מקבילה לפסוק בנושאים אלו, וזהו למעשה מרוץ סמכויות.

מערכת כפולה זו משקפת את המגוון הדתי בחברה הישראלית ומציבה אתגרים ייחודיים בכל הנוגע להליך הגירושין.

אחת המורכבויות הבולטות בדיני הגירושין היהודיים היא דרישת ה"גט", מסמך גירושין דתי המונפק על ידי הבעל ומקובל על האישה. הגט היא פעולה של שני בני הזוג הנעשית בהסכמה. ללא הסמכה אין גירושין אם הבעל מסרב לתת את הגט, האישה עלולה לעמוד בפני מגבלות משפטיות וחברתיות. לבית הדין הרבני סמכות ייחודית לסדר גט, וכן בסמכותו לקבוע כי בני הזוג צריכים או אף חייבים להתגרש, אך אין בסמכותו (ואף לא בסמכות כל גוף שלטוני אחר) לבצע את הגירושין בפועל, ללא הסכמת שני הצדדים. החריג לכך הוא היתר מאה רבנים במקרים מיוחדים.

נושא זה זכה לתשומת לב רבה, תוך מאמצים מתמשכים לטפל בו ולהבטיח יחס הוגן לכל הצדדים המעורבים.

כיום חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה דורש כי בטרם פתיחת הליך משפטי יש להגיש בקשה ליישוב סכסוך. המטרה לסייע לבני זוג ולהורים וילדיהם ליישב סכסוך משפחתי ביניהם בהסכמה ובדרכי שלום, ולצמצם את הצורך בקיום התדיינות משפטית, מתוך התחשבות במכלול ההיבטים הנוגעים לסכסוך ובטובתם של כל ילדה וילד. בני הזוג נדרשים לקיים 1-4 פגישות ביחדת הסיוע לצורך קבלת מידע מקיף על ההליך המשפטי ועל החלופות ליישוב הסכסוך. הפגישות הינן חסויות ובתקופה זו חל עיכוב הליכים. מי שהגיש את הבקשה, על זכות קדימה לפתוח הליך משפטי באיזו ערעה שיבחר (מרוץ הסמכויות).

הליך הגירושין: אתגרים ושיקולים

תהליך הגירושין הוא תובעני מבחינה רגשית ומשפטית, ודורש התייחסות מדוקדקת למספר גורמים. היבט קריטי אחד הוא משמורת ילדים וזמני השהות (בעבר נקראה הסדרי ראייה). בתי המשפט בישראל שמים בראש סדר העדיפויות את טובת הילד בעת קביעת המשמורת, במטרה לספק סביבה יציבה וחיובית לצמיחתו ולהתפתחותו.

גם עניינים כספיים משחקים תפקיד משמעותי בהליך הגירושין. חלוקת נכסים, רכוש וחובות יכולה להיות שנויה במחלוקת, במיוחד במקרים ללא הסכם ממון. בתי המשפט בישראל שואפים בדרך כלל לחלוקה שוויונית של הנכסים תוך התחשבות בנסיבות הספציפיות של כל מקרה.

בנוסף, מזונות ילדים ובני זוג, הם שיקול חשוב במהלך הליכי גירושין. החוק הישראלי נועד להבטיח את האחריות ההורית לתשלום הוצאות הילדים ויציבותו הכלכלית ורווחתו של בן הזוג הנזקק, תוך התחשבות בהיבטים כגון כושר השתכרות, רמת חיים ומשך הנישואין.

נקודות מבט מגוונות על גירושין בישראל

ככל שהגירושין הופכים נפוצים יותר בחברה הישראלית, עולות נקודות מבט מגוונות לגבי סיבותיהם, השלכותיהם ופתרונותיה. יש הטוענים כי שיעורי הגירושין משקפים שינוי בנורמות חברתיות וחשיבות מוגברת המיוחסת לאושר האישי ולהגשמה האישית. אחרים מדגישים את ההשפעה של גורמים כלכליים, מתח והתמוטטות תקשורת בתוך נישואין.

גם תפיסות דתיות תורמות לשיח סביב גירושין בישראל. פרשנויות שונות לדוקטרינה הדתית ולתפקידן המתפתח של נשים בחברה הובילו לוויכוחים בנושאים כגון עגונה (אישה שאינה יכולה להתגרש באופן דתי) והצורך בשוויון מגדרי רב יותר בהליכי גירושין.

מסקנה

הליך הגירושין בישראל כרוך בהליכים משפטיים מורכבים, אתגרים רגשיים והשלכות חברתיות. הבנת הסטטיסטיקה, ההיבטים המשפטיים ונקודות המבט המגוונות סביב גירושין היא קריטית עבור אנשים ואנשי מקצוע המעורבים בתהליך. על ידי טיפוח דיאלוג והתייחסות מתחשבת לנושאים אלה, ניתן לנקוט צעדים להבטחת מערכת הוגנת, צודקת וחומלת לגירושין בישראל.

 

 

עורך דין ייפוי כוח מתמשך

עו"ד זיו לוטנברג

משרד עו"ד זיו לוטנברג – בהתחייבות לשירות מקצועי הטוב ביותר! יושר ללא פשרות. שירות אישי ומקצועי. מאות לקוחות מרוצים. מייסד המשרד עו”ד זיו לוטנברג, בעל תואר ראשון במשפטים LL.B ותואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) B.A, בעל רשיון עריכת דין משנת 2006, מחזיק בוותק ובניסיון של יותר מ-16 שנים בתחום המשפטי.

יצירת קשר מהיר
מאמרים

מאמרים נוספים

נגישות
יצירת קשר
*ליווי של עורך דין מנוסה. אפשרות גם לקבל שירות בבית הלקוח

רח' בר כוכבא 23, בני ברק
מגדל V-Tower
מיקוד:5126002

פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button