איך כותבים צוואה

האם עורך דין יכול להיות עד לצוואה

כאשר שואלים איך כותבים צוואה, אנו מניחים שאתם חושבים על כתיבת צוואה לבד. ננסה לעזור לכם בקצת מידע וטיפים, אך אל תפרשו זאת כהמלצה על עריכת צוואה לבד. צוואה היא מסמך משפטי, הדורש הכרות עם השפה המשפטית והחקיקה בנושא (חוק הירושה תשכ“ה 1965). כותב הצוואה יכול לחשוב בתמימותו שהוא פשוט כותב איך תתבצע חלוקת נכסיו ורכושו לאחר מותו, אך בפועל הוא אינו יכול לדמיין את השאלות המשפטיות העשויות להתעורר, את הבעיות וחס וחלילה גם סכסוכי ירושה בין אחים. בתור עורכי דין העוסקים בתחום, אנו יכולים לספר לכם על אין ספור מקרים בהם מוגשת התנגדות לצוואה מסיבות שונות. הדברים הללו עשויים לגרום למאבקי ירושה מיותרים. מאבקים הגוזלים זמן, כסף והכי גרוע יוצרים קרע משפחתי. לכן אנו תמיד ממליצים לפנות לעורך דין צוואות ולעשות זאת כדת וכדין. לאחר עריכת הצוואה כדאי גם לבצע הפקדת צוואה רשם הירושות, על כך נדבר בהמשך.

איך כותבים צוואה

סוגי צוואות

לפני שנדבר על איך כותבים צוואה, נסקור בקצרה את סוגי הצוואות המוגדרות בחוק הירושה.

צוואה בכתב יד – אם בכוונתכם לכתוב את צוואתכם לבד, זהו סוג הצוואה הרלוונטי עבורכם. צוואה זו חייבת להיות כתובה בכתב ידו של המצווה והיא חתומה על ידיו ובצירוף תאריך. צוואה שכזו אינה דורשת עורך דין, אך זהו גם מקור הבעיה. ישנה סבירות גבוהה שלאחר פטירת המצווה יתגלו בעיות העשויות להביא לפסילת הצוואה או הסדר חוקי השונה ממה שהתכוון אליו המצווה.

צוואה בפני עדים – גם צוואה זו נערכת בכתב, דורשת חתימה ותאריך. אך כאן ישנה תוספת של שני עדים העומדים בכללי הכשירות. סוג זה של צוואה מחזק את מהימנותה, בעיקר אם הוא נערך במשרד עורכי דין. זה מעניק לכם רמת ביטחון גבוהה יותר, אך זהו עדיין אינו פתרון המעניק חסינות מוחלטת מבעיות העלולות להתעורר בעתיד.

צוואה בפני רשות – צוואה בפני רשות ניתן להגיש בכתב או בעל פה בפני הגורמים הנחשבים כרשות על פי סעיף 22 בחוק, למשל שופט או הרשם בבית המשפט. ניתן לאשר צוואה בפני רשות בבית המשפט לענייני משפחה, בין דין רבני או בפני נוטריון.

צוואה בעל פה – מכונה גם צוואת שכיב מרע. זהו מקרה מיוחד בו נדרשת צוואה מידית, כמו למשל חייל או נפגע תאונה אשר נקלע לסכנת חיים. צוואה בעל פה נערכת בפני עדים. לאחר עריכת הצוואה עליהם לרשום זיכרון דברים ולהפקידו אצל הרשם לענייני ירושות, זו תהיה הצוואה החוקית. אם האדם נותר בחיים, ותם האיום על חייו, צוואה זו בטלה לאחר חודש.

צוואה הדדית – על פי תיקון לחוק משנת 2005, ניתן לערוך גם צוואה הדדית. זו צוואה אשר מיועדת לבני זוג. באמצעות צוואה הדדית ניתן להוריש את רכושו של מי שנפטר ראשון לבן הזוג השני. זוהי צוואה מורכבת וחשוב לבצע אותה בעזרת עורך דין ירושה.

הפקדת צוואה רשם הירושות

איך כותבים צוואה

אם בכוונתכם לכתוב את צוואתכם ללא עזרתו של עורך דין צוואות וירושות, הצוואה שעליה מדובר היא צוואה בכתב יד. מכיוון שצוואה שכזו יכולה להיות פתח לבעיות משפטיות רבות, יש להקפיד על הדברים הבאים:

  1. הצוואה כולה צריכה להיות בכתב ידו של המצווה. יש להפקיד על כתב יד קריא וברור. לא ניתן להדפיס את הצוואה.
  2. יש לחתום על כל עמודי הצוואה. במידה והתבצעה מחיקה, שינוי, תוספת, יש לחתום גם ליד השינויים והתיקונים.
  3. עליכם להשתמש בלשון ציווי. אם הנוסח אינו מנוסח בתור ציווי, מבחינה משפטית הוא כמו משאלת לב ולא הוראה משפטית מחייבת.
  4. יש לזהות בבירור את פרטי היורשים. לא מספיק לרשום בני/בתי וכו‘. יש לזהות אותם גם בשמם המלא, מספר תעודת הזהות, תאריך לידה, כתובת המגורים ומהות הקשר/קרבה.
  5. עליכם לפרט את הנכסים. לא מספיק לרשום למי מצווים את הרכוש, יש להגדיר ולזהות מהו הרכוש. לדוגמה כאשר מדובר בדירה, יש לרשום את כתובת הדירה, גוש וחלקה. באופן דומה יש לזהות חשבונות בנק בצורה מפורטת וכו‘.
  6. באותו ההקשר של הסעיף הקודם, יש להכניס גם סעיף המתייחס לנכסים עתידיים. הכוונה היא לנכסים שיצבור המצווה לאחר עריכת הצוואה ולא הוגדרו באופן מפורש בצוואה. זה ימנע את הצורך בתיקון הצוואה, אלא אם כן ישנו נכס מהותי שבאמת תרצו לכתוב עבורו הוראות ספציפיות.
  7. אין להכניס תנאים לקבלת רכוש. תנאים הנחשבים לבלתי חוקיים, בלתי מוסריים או נוגדים לתקנות הציבור יבוטלו על ידי בית המשפט.

הערה לגבי קופות גמל, קרנות פנסיה וביטוח – אלו הם אינם חלק מהצוואה. אופן חלוקתם מוסדר מול הקופות וחברות הביטוח. עליכם לעדכן אותם לגבי מוטבים או נהנים.

האם עורך דין יכול להיות עד לצוואה

בשביל לענות על השאלה האם עורך דין יכול להיות עד לצוואה, כדאי להסביר מה החוק אומר על עדים באופן כללי.

לא כל אחד יכול לשמש כעד לצוואה, והמשמעות של זה שעדים שאינם כשירים עלולים להביא לפסילת הצוואה על ידי בית המשפט. כאשר עורכים צוואה בעדים חייבים שאלו יהיו שני עדים העונים להגדרת הכשרות.

החוק דורש כי עד יהיה תושב ישראל, מעל גיל 18 ובעל כשרות משפטית ומנטלית. ישנו גם תנאי נוסף, העד אינו יכול להיות בעל אינטרס בצוואה. כלומר העד לא יכול להיות אחד מהיורשים בצוואה, גם לא בני/בנות זוגם. למעשה כל מקרה של בעל אינטרס אחר המקושר אליהם, גם אם אינו אסור במפורש, עלול להביא לבעיות משפטיות. העדים אינם יכולים להתערב ולהשפיע על המוריש, גם זה מביא לפסילתם.

ולגבי השאלה האם עורך דין יכול להיות עד לצוואה, התשובה היא כן, בהנחה שכל יתר התנאים מתקיימים. היו מקרים שבהם עורכי דין נפסלו כעדים. למשל במקרה שבו אחד היורשים מעמיד את עורך דינו לצורך עריכת הצוואה, ניתן לטעון כי יש כאן ניגוד אינטרסים והדבר עלול להביא לפסילת הצוואה על ידי בית המשפט.

הפקדת צוואה רשם הירושות

לאחר עריכת הצוואה אתם רשאים לבצע הפקדת צוואה רשם הירושות. זוהי אינה חובה, אך יש יתרונות להליך זה. הפקדת צוואה אצל רשם הירושות מתבצעת אך ורק על ידי המצווה, ולא עורך דין או כל נציג מטעמו.

רשם הירושות אינו בוחן את תקינות הצוואה, הוא רק שומר אותה במקום בטוח ומבטיח כי ניתן יהיה לאתר את הצוואה לאחר מותו של המצווה. הוא גם נותן אסמכתה ברורה שלא ניתן להטיל בה ספק לגבי מועד הפקדת הצוואה. בכל הנוגע לצוואות, החוק קובע שהצוואה האחרונה היא זו בעלת התוקף המשפטי. במקרים רבים, במאבקים משפטיים של סכסוכי ירושה, תאריך עריכת הצוואה הוא אחד הנושאים הנבחנים על ידי בית המשפט. כאשר הצוואה הופקדה אצל רשם הירושות, התאריך אינו נתון למחלוקת. אך אם ישנה צוואה חדשה יותר, גם אם לא הופקדה אצל רשם הירושות, היא תהיה בעלת התוקף המשפטי.

האם עורך דין יכול להיות עד לצוואה

עורך דין צוואות זיו לוטנברג

עריכת צוואה היא צעד מומלץ עבור כל אדם. לא תמיד נעים לנו לחשוב על נושא המוות, אך זהו חלק ממעגל החיים ולא ניתן להימנע מזאת. באמצעות עריכת צוואה אנו יכולים להבטיח כי רכושנו יחולק לפי רצוננו. במקרים רבים הדבר ממש קריטי. למשל אדם שאין לו יורשים, לאחר מותו רכושו יועבר לאפוטרופוס הכללי אם לא ציווה אחרת. עריכת הצוואה יכולה להבטיח כי רכושו יחולק לפי רצונו. זוהי רק דוגמה אחת, אך במקרים רבים בחיים חשוב לכם לשלוט בחלוקת הרכוש לאחר פטירתכם. אם לא תערכו צוואה, עיזבונכם יחולק על פי הכתוב בחוק הירושה, כלומר צוואה על פי דין – דבר שלא בהכרח משקף את רצונכם.

צוואות בעייתיות, ובעיקר צוואות שיש בעיות במהימנותן המשפטית, עלולות להיות פתח למאבקי ירושה בין ילדיכם. בכל מקרה בו בעל אינטרס לא יהיה מרוצה מחלקו בירושה הוא עשוי לחפש בזכוכית מגדלת פגמים וטענות לצורך הגשת התנגדות לצו קיום צוואה. לכן מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין.

כאשר אתם זקוקים לעזרה בעריכת צוואה, פנו ל עורך דין ייפוי כוח מתמשך זיו לוטנברג.

שמרו על קשר גם ברשתות החברתיות – לדף הפייסבוק

 

עורך דין ייפוי כוח מתמשך

עו"ד זיו לוטנברג

משרד עו"ד זיו לוטנברג – בהתחייבות לשירות מקצועי הטוב ביותר! יושר ללא פשרות. שירות אישי ומקצועי. מאות לקוחות מרוצים. מייסד המשרד עו”ד זיו לוטנברג, בעל תואר ראשון במשפטים LL.B ותואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) B.A, בעל רשיון עריכת דין משנת 2006, מחזיק בוותק ובניסיון של יותר מ-16 שנים בתחום המשפטי.

יצירת קשר מהיר
מאמרים

מאמרים נוספים

נגישות
יצירת קשר
*ליווי של עורך דין מנוסה. אפשרות גם לקבל שירות בבית הלקוח

רח' בר כוכבא 23, בני ברק
מגדל V-Tower
מיקוד:5126002

פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button