האם ניתן לחייב מוכר דירה בתשלום דמי תיווך בהיעדר הסכם בכתב?

האם ניתן לחייב מוכר דירה לשלם תיווך גם בהיעדר הסכם בכתב

האם ניתן לחייב מוכר דירה בתשלום דמי תיווך בהיעדר הסכם בכתב?

פסק דין תקדימי שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי עשוי להפתיע מוכרי דירות רבים. בעוד שחוק המתווכים במקרקעין, תשנ"ו-1996, מחייב בדרך כלל קיומו של הסכם תיווך כתוב לצורך חיוב בתשלום דמי תיווך, פסק הדין החדש מציג חריג מעניין לכלל זה.

נסיבות המקרה

במקרה שנדון בבית המשפט, בעל דירה התחייב לחתום על הסכם תיווך עם מתווכות, אך בפועל התחמק מכך במשך שנתיים. למרות זאת, המתווכות היו הגורם היעיל שהוביל למכירת הדירה. בעל הדירה סירב לשלם להן דמי תיווך, בטענה שלא נחתם הסכם כתוב כנדרש בחוק.

הכרעת בית המשפט

בית המשפט המחוזי קבע כי למרות היעדר הסכם תיווך בכתב, בעל הדירה חייב בתשלום דמי התיווך. השופטים הכירו במקרה כחריג המצדיק סטייה מן הכלל, לאור התנהלותו חסרת תום הלב של בעל הדירה והעובדה שהמתווכות מילאו את תפקידן כנדרש.

משמעות פסק הדין

פסק הדין מהווה תמרור אזהרה למוכרי דירות המנסים להתחמק מתשלום דמי תיווך. בית המשפט הבהיר כי גם בהיעדר הסכם כתוב, מתווך שהיה הגורם היעיל בעסקה עשוי לזכות בדמי התיווך אם יוכח שמוכר הדירה פעל בחוסר תום לב.

המלצות

  • למוכרי דירות: אל תנסו להתחמק מתשלום דמי תיווך באמצעות התחמקות מחתימה על הסכם. התנהלות כזו עלולה לפעול נגדכם.
  • למתווכים: הקפידו תמיד על חתימה על הסכם תיווך בכתב. עם זאת, זכרו שבמקרים חריגים, ייתכן שתוכלו להילחם על זכויותיכם גם בהיעדר הסכם.

 

עו"ד זיו לוטנברג, מתמחה במקרקעין מעל 16 שנים.

עורך דין ייפוי כוח מתמשך

עו"ד זיו לוטנברג

משרד עו"ד זיו לוטנברג – בהתחייבות לשירות מקצועי הטוב ביותר! יושר ללא פשרות. שירות אישי ומקצועי. מאות לקוחות מרוצים. מייסד המשרד עו”ד זיו לוטנברג, בעל תואר ראשון במשפטים LL.B ותואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) B.A, בעל רשיון עריכת דין משנת 2006, מחזיק בוותק ובניסיון של יותר מ-16 שנים בתחום המשפטי.

יצירת קשר מהיר
מאמרים

מאמרים נוספים

נגישות
יצירת קשר
*ליווי של עורך דין מנוסה. אפשרות גם לקבל שירות בבית הלקוח

רח' בר כוכבא 23, בני ברק
מגדל V-Tower
מיקוד:5126002

פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button