הסכם בין יורשים

הסכם בין יורשים

חוק הירושה מאפשר לערוך הסכם בין יורשים (הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים), לפיו הירושה תחולק ביניהם על בסיס הסכמה משותפת השונה ממה שנקבע בצוואה.

ברמת העיקרון חלוקת רכוש לאחר פטירתו של מצווה נעשית על פי צוואתו (או על פי דין במידה ואין צוואה). נושא חלוקת הרכוש לפעמים יוצרת אי הסכמות בין בני המשפחה, דבר העלול להגיע לסכסוכי ירושה בין אחים, אך ישנם גם מקרים בהם ישנה הסכמה בין היורשים לבצע חלוקה שונה. התנאי המהותי הוא שהחלוקה החדשה תתבצע בהסכמה בין כלל היורשים.

עורך דין לענייני צוואות וירושות

הסכם בין יורשים

על מנת לבצע חלוקה השונה מזו שנקבעה בצוואה או בצו הירושה, על היורשים לחתום על חוזה, להלן הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים. במסגרת ההסכם, הדורש את הסכמת כל הצדדים, ניתן להציע דרך חדשה לחלוקת העיזבון. יורשים עשויים להשתמש בכלי זה על מנת ליצור חלוקה שוויונית כאשר לא הייתה חלוקה שוויונית בצוואה המקורית, או אולי לתת ההעדפה לאחד היורשים הסובל מקשיים כלכליים (לצורך הדוגמה). החוק אינו מכתיב תנאים לאופן החלוקה, ובלבד שתהיה בהסכמת כולם. זוהי דרך המסייעת למנוע מחלוקות משפטיות ופגיעה במרקם המשפחתי הכל כך חשוב. כמובן שמדובר בחוזה משפטי ויש צורך בסיוע משפטי של עורך דין לענייני צוואות וירושות.

במקרים מסוימים בהם ישנם סכסוכי ירושה בין אחים, על מנת למנוע מאבקים משפטיים מתישים ניתן להגיע לפתרון המבוסס על חלוקה שכזו במסגרת הליך גישור. אולי זה ידרוש לערוך פשרות מסוימות, אך זה יחסוך זמן ארוך של מאבקים מתישים, יפחית את הקרע המשפחתי ויחסוך הוצאות משפטיות על עורכי דין ירושות.

על מנת לבצע הסכם בין יורשים יש להמציא תחילה את צו הירושה / צו קיום צוואה, אך יש לעשות זאת בטרם חולק העיזבון. לאחר שחולק העיזבון לא ניתן לערוך הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים, זוהי פשוט תהיה העברת רכוש בין צדדים הכפופה לחקיקה שונה שאינה נובעת מתוך חוק הירושה.

שימו לב כי קיים גם ערוץ נוסף המאפשר שינוי אופן החלוקה, אך הוא אינו זהה – הסתלקות מירושה. זוהי הצהרה של אחד היורשים שהוא מוותר על חלקו בירושה. הוא יכול לעשות זאת לטובת יורש אחר, ואפילו למישהו שאינו משתייך ליורשים. גם במקרה זה כדאי להתייעץ עם עורך דין לענייני צוואות וירושות.

ישנו גם הליך של מכירת דירת ירושה בין יורשים; במידה ואתם מבצעים זאת על מנת למכור ליורש אחר את החלק שלכם בדירה, אתם זכאים לפטור ממס שבח בעת המכירה. ואילו היורש הרוכש את חלקכם יידרש לשלם מס רכישה בהתאם למדרגות המס הרלוונטיות.

החוק מציע לנו אפשרויות פעולה שונות העשויות להתאים למצבים שונים. תמיד כדאי להתייעץ עם עו“ד לענייני ירושות על מנת לבחון את הדרך האידאלית, זו שמתאימה לנסיבות וזו שמביאה את חיסכון המס האופטימלי.

הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

אחד היתרונות של הסכם בין יורשים, וגם אחת הסיבות, קשורה לענייני מיסוי. בדרך כלל מדובר על מיסוי מקרקעין. במידה והתקבלה דירה והבעלות עליה מתחלקת בין מספר יורשים, הדבר לא יאפשר להם ליהנות מהפטור ממס שבח (בעת מכירה) בצורה המיטבית. חוק המקרקעין מעניק פטור ממס שבח במקרה שהדירה התקבלה במסגרת הסכום חלוקת עיזבון; זאת בתנאי שההסכם נערך רק בין היורשים וללא מעורבות צד נוספים, והסכם החלוקה מתייחס אך ורק לנכסי העיזבון.

האם ניתן לבטל את ההסכם? התשובה היא כן, אך מבחינה מעשית הסיכויים הם קטנים ויש צורך בהגשת תביעה לביטול הסכם חלוקת עיזבון. יש צורך להגיש לבית המשפט עילה חזקה, כמו למשל טענה למרמה. אך יש צורך בהוכחות חזקות. ככל שהזמן עובר, קטנים הסיכויים שבקשה שכזו תתקבל. במידה ואתם מתמודדים עם סיטואציה שכזו, רצוי לפנות אל עורך דין ירושות לצורך ייעוץ אישי.

הסכם בין יורשים

עורך דין לענייני צוואות וירושות

כל נושא הקשור לצוואות וירושות הוא בסופו של דבר בעל משמעויות משפטיות ונתמך על ידי חוק הירושה ואף חוקים אחרים, לכן תמיד חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין לענייני צוואות וירושות. אם אנו מדברים על הסכם לחלוקת העיזבון, זהו הסכם בעל השלכות רבות, בין היתר בתחומי מיסוי מקרקעין. ולצד ההסכם ישנם צעדים שונים שצריך לנקוט כמו רישום הזכויות על הנכס בטאבו ורישום הערת אזהרה.

עורך דין זיו לוטנברג מעמיד לרשותכם ניסיון משפטי עשיר במגוון תחומים הקשורים לדיני ירושה, ייפוי כוח מתמשך וענייני מקרקעין. הניסיון העשיר שלו הוא יתרון גדול בעריכת הסכמים בין יורשים הנוגעים גם אל חוקי המקרקעין.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם בעמוד הפייסבוק.

עורך דין ייפוי כוח מתמשך

עו"ד זיו לוטנברג

משרד עו"ד זיו לוטנברג – בהתחייבות לשירות מקצועי הטוב ביותר! יושר ללא פשרות. שירות אישי ומקצועי. מאות לקוחות מרוצים. מייסד המשרד עו”ד זיו לוטנברג, בעל תואר ראשון במשפטים LL.B ותואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) B.A, בעל רשיון עריכת דין משנת 2006, מחזיק בוותק ובניסיון של יותר מ-16 שנים בתחום המשפטי.

יצירת קשר מהיר
מאמרים

מאמרים נוספים

נגישות
יצירת קשר
*ליווי של עורך דין מנוסה. אפשרות גם לקבל שירות בבית הלקוח

רח' בר כוכבא 23, בני ברק
מגדל V-Tower
מיקוד:5126002

פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button