ירושה על פי דין תורה

ירושה על פי דין תורה

ירושה על פי דין תורה היא נושא מיוחד בו יש לתת מענה לדרישות ההלכתיות שאינן עומדות בקנה אחד עם חוק הירושה.

כל נושא הצוואות והירושות במדינת ישראל נקבע על פי חוק הירושה. אך במקביל מדינת ישראל היא מדינה יהודית, ורוב תושבי מנהלים אורח חיים יהודי. ובהתאם לכך עבור רבים ישנה חשיבות גדולה לשמירת ההלכה היהודית, גם כאשר מדובר בצוואות וירושות.

צוואה על פי דין תורה

קיים שוני בין הגישה ההלכתית לבין הקבוע בחוק הירושה. בעוד חוק הירושה הישראלי מקיים עקרון של שוויוניות בין נשים לגברים ובין היורשים, התפיסה ההלכתית נוקטת בגישה מפלה בין נשים וגברים, ובין הבן הבכור ליתר הבנים.

על פי היהדות, הבן הבכור יורש פי שתיים מאשר שאר הבנים, ואילו בחוק הירושה אין לבכור שום עדיפות על פני האחרים. באשר לבנות, על פי ההלכה הן אינן יורשות את רכוש האב, ואילו החוק הישראלי מעניק להן זכויות שוות . ואלו הם רק חלק מההבדלים הקיימים.

צוואה על פי דין תורה

יהודים רבים אשר חשובה להם המסורת והשמירה על כללי ההלכה, מבקשים צוואה על פי דין תורה. אך יחד עם זאת, הם מבינים כי תפיסות הלכתיות לא תמיד מעניקות מענה לבעיות של התקופה המודרנית. ונסיבות שאולי הייתה להן הצדקה בימי קדם, פחות רלוונטיות היום. ובמילים אחרות, ההורים אינם מעוניינים להפלות בין ילדיהם.

מבחינה חוקית ההורים אינם עומדים בפני שום בעיה, אך השאלה שמטרידה אותם היא כיצד לערוך צוואה שמצד אחד אינה יוצרת מצב מפלה, אך מנגד עומדת בקנה אחד עם ההלכה היהודית.

פוסקים רבים חיפשו את הפתרונות לשאלות הללו, וזאת ללא קשר לחוקי הירושה של מדינת ישראל. ואכן נמצאו הפתרונות המאפשרים ירושה על פי דין תורה, שאינה מפלה, ושאינה יוצרת קונפליקטים עם דיני הירושה של מדינת ישראל.

אם ניקח לדוגמה מקרה בו אדם עם 3 צאצאים, והוא מעוניין להוריש לכולם את עיזבונו באופן שווה, אך יחד עם זאת לשמור על ההלכה. במקרה זה הפתרון פשוט למדי, ניתן לערוך צוואה על סכום סמלי אשר יחולק על פי דין תורה. אך את החלוקה המהותית והשוויוני לבצע בתור מתנה. ניתן לכתוב בצוואה כי המתנה מקבלת תוקף שעה אחת לפני הפטירה. ומכיוון שזו מתנה, דיני ההלכה היהודית התקפים לגבי ירושה, אינם תקפים לגביה.

זוהי רק דוגמה קטנה לסוגיה שכיחה של צוואה על פי דין תורה. אך בתחום הצוואות והירושות יכולות להיות מגוון סוגיות נוספות, כמו למשל הירושה לילדים במקרה שבו בת הזוג נפטרת, והאלמן מתחתן בשנית. ישנם פתרונות הלכתיים שונים המאפשרים להסדיר את הנושאים הללו, ולמצוא את האיזון בין ההלכה היהודית לבין חוקי מדינת ישראל.

בעזרת עורכי דין לענייני צוואות, הבקיאים גם בהלכה היהודית, ניתן למצוא את הפתרונות המתאימים.

ירושה על פי דין תורה

עד עכשיו דיברנו על צוואה על פי דין תורה, אך מה לגבי ירושה על פי דין תורה במקרה שבו אין צוואה?

כידוע במקרה שכזה יש להגיש בקשה לצו ירושה, ותתבצע ירושה על פי דין. כלומר על פי עקרונות החלוקה הקבועים בחוק הירושה. אך האם ניתן לעשות זאת בבית הדין הרבני ולחלק את הרכוש על פי ההלכה היהודית?

ובכן ניתן לבקש צו ירושה בבית הדין הרבני. אך במקרה שכזה על כל היורשים לחתום על הסכמתם לקבלת הסמכות של בית הדין הרבני.  משתמע מן הדברים כי לבנות אין עניין לחתום על הסכמה שכזו, מכיוון שהן צפויות להפליה. אך בפועל בתי הדין הרבניים מקיימים גישה מודרנית יותר, ומוצאים את הפתרונות ההלכתיים המעניקים גם לבנות את חלקן בירושה.

ירושה על פי דין תורה

משרד עורכי דין זיו לוטנברג

במשרד עורכי דין זיו לוטנברג תוכלו לקבל מענה משפטי לכל הסוגיות הקשורות לצוואות וירושות. במסגרת השירותים המשפטיים שאנו מעניקים, אנו מטפלים בבקשה לצו ירושה, בקשה לקיום צוואה, הגשת התנגדות לצוואה, צוואות הדדיות, סכסוכי ירושה ועוד.

כמו כן אנו מטפלים בעוד מגוון סוגיות נוספות של ייפוי כוח מתמשך, צוואה בחיים, ייצוג במכירת דירה, ועוד.

עורך דין ייפוי כוח מתמשך מביא איתו ניסיון של למעלה מ 16 שנים. כל לקוח מקבל יחס אישי, תוך כדי בדיקה דקדקנית ומציאת פתרון בהתאמה אישית. אנו מעניקים לכל לקוח את מעטפת השירותים המשפטית התואמת לצרכים שלו.

עקבו אחר עמוד הפייסבוק שלנו.

 

עורך דין ייפוי כוח מתמשך

עו"ד זיו לוטנברג

משרד עו"ד זיו לוטנברג – בהתחייבות לשירות מקצועי הטוב ביותר! יושר ללא פשרות. שירות אישי ומקצועי. מאות לקוחות מרוצים. מייסד המשרד עו”ד זיו לוטנברג, בעל תואר ראשון במשפטים LL.B ותואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) B.A, בעל רשיון עריכת דין משנת 2006, מחזיק בוותק ובניסיון של יותר מ-16 שנים בתחום המשפטי.

יצירת קשר מהיר
מאמרים

מאמרים נוספים

נגישות
יצירת קשר
*ליווי של עורך דין מנוסה. אפשרות גם לקבל שירות בבית הלקוח

רח' בר כוכבא 23, בני ברק
מגדל V-Tower
מיקוד:5126002

פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button