עורך דין אפוטרופוס

עורך דין אפוטרופוס

עורך דין אפוטרופוס מלווה אתכם בכל ההליכים המשפטיים הקשורים למיני אפוטרופוס. במאמר זה נסביר מה המשמעות של מינוי אפוטרופוס, מי ממנה אותו וכיצד זה מתבצע. כמו כן נדבר על אלטרנטיבה למינוי אפוטרופוס.

המושג אפוטרופוס, בהגדרתו הפשוטה, הוא האחראי על מי שאינו מסוגל לדאוג לענייניו. מושג זה נובע מתוך חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ“ב 1962. הנחת המוצא של החוק היא שלכל אדם כשירות לזכויות וחובות לכל ימי חייו. אך האפוטרופסות קיימת בשני מקרים:

  1. קטינים – קטינים שטרם מלאו להם 18 הם תחת האחריות החוקית של הוריהם. זהו מצב טבעי החל מלידת הילדים, ואין כאן שום הליך משפטי. להוציא מקרים מיוחדים בהם ההורים אינם כשירים או אינם ממלאים את חובתם ואז רשויות הרווחה צריכות להתערב ובית המשפט צפוי למנות אפוטרופוס.
  2. בגירים שאינם מסוגלים לדאוג לענייניהם בעצמם. בדרך כלל מדובר בקשישים אשר בעקבות מצבם הרפואי או הנפשי אינם יכולים לדאוג לעצמם, אנשים שעברו מחלות כמו אירוע מוחי, אנשים שיכולותיהם נפגעו בעקבות תאונות או בעלי מוגבלויות שונות.

בית המשפט הוא זה אשר ממנה את האפוטרופוס.

בקשה למינוי אפוטרופוס

מי יכול להגיש את הבקשה למינוי אפוטרופוס?

בדרך כלל קרובי משפחה הם אלו המגישים לבית המשפט בקשה למינוי אפוטרופוס, כמו למשל ילדים המגישים בקשה זו עבור הורה מבוגר שבו הם מטפלים. אך ישנם גם מקרים בהם הבקשה למינוי אפוטרופוס מוגשת על ידי גורמים חיצוניים, כמו למשל רשויות הרווחה. זאת במידה וישנן נסיבות בהן רשויות הרווחה מאמינות כי זה חיוני.

ישנם גורמים שונים שיכולים להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס. ברוב המקרים מדובר על קרוב משפחה של אותו אדם. הבקשה יכולה להגיע גם מצד גורם רשמי כמו היועץ המשפטי במשרד הרווחה או מחלקת רווחה ברשות המקומית בה מתגורר אותו אדם. כל אדם יכול לפנות למחלקת הרווחה ברשות המקומית על מנת שיגישו בקשה מטעמם למינוי אפוטרופוס.
הגשת בקשה למינוי אפוטרופוס מומלץ לעשות באמצעות עורך דין אפוטרופוס. בית המשפט אינו ממהר למנות אפוטרופוס במקרה של בגיר, בית המשפט מבקש לבדוק האם אכן האדם לא מסוגל לנהל את ענייניו. לצורך כך בית המשפט עשוי לבקש חוות דעת של עובדים סוציאליים ו/או חוות דעת רפואית.

בקשה למינוי אפוטרופוס

מי יהיה האפוטרופוס

אז את מי בית המשפט ממנה בתור אפוטרופוס? מבחינת החוק ישנם כמה אפשרויות:

  • כל אדם (יתכן גם יותר מאדם אחד). זה כולל בני זוג וקרובי משפחה.
  • תאגיד – גם מוסדות, קרנות ועמותות יכולות להתמנות בתור אפוטרופוס. לצרוך הדוגמה זו יכולה להיות עמותת אקי“ם המטפלת באפוטרופסות לבעלי מוגבלויות.
  • האפוטרופוס הכללי – החוק מאפשר גם לאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים להתמנות כאפוטרופוס לאדם. בדרך כלל זה נעשה באמצעות המרכז הישראלי לאפוטרופסות אשר הוקם על ידי משרד המשפטים.
  • הוועדה לענייני אפוטרופסות לנפגעי שואה.

ההחלטה על זהות האפוטרופוס נתונה לבית המשפט. במקרים רבים הדבר הטבעי ביותר הוא למנות את אחד מקרובי המשפחה, אך לא תמיד הדבר מתאפשר. כאשר מדובר באדם ללא משפחה, או ללא בן משפחה המתאים לתפקיד, בית המשפט ימנה את אחד הגורמים הרשמיים.
במידה והאדם עבורו בית המשפט ממנה אפוטרופוס מבין את משמעות הדברים ומסוגל להביע דעה, בית המשפט ייקח בחשבון את רצונותיו. אך אין המשמעות היא שבית המשפט בהכרח ימנה את האדם שהוא ביקש למנות. בית המשפט מסתכל על התמונה הכללית ובודק מה משרת את טובתו של האדם עבורו ממנים אפוטרופוס.

מינוי אפוטרופוס הוא לא בהכרח מינוי קבוע

כל מקרה נבחן לגופו, ומינוי של אפוטרופוס יכול להתבצע כמינוי קבוע וגם כמינוי זמני. יתכן כי אדם יזדקק למינוי אפוטרופוס רק באופן זמני. יתר על כן, המינוי יכול להיות גם בהקשר ספציפי ולא מינוי גורף לכל דבר.

גם כאשר בית המשפט מינה אפוטרופוס, פעולותיו נתונות לפיקוח. במידה ויתגלה כי אינו מבצע את התפקיד כנדרש, כמו למשל הזנחה של הטיפול או מקרים חריגים של ניצול לרעה (כמו גנבת כספים), בית המשפט רשאי לפטר את האפוטרופוס.

מהן האלטרנטיבות למינוי אפוטרופוס

ישנן שתי אלטרנטיבות למינוי אפוטרופוס. האחת היא מינוי תומך החלטות, והשנייה היא ייפוי כוח מתמשך.

תומך החלטות – תומך החלטות יכול להיות אדם קרוב העושה זאת בהתנדבות, או תומך החלטות מקצועי בתשלום. תפקידו של תומך ההחלטות הוא לסייע לנתמך. עצמאותו של הנתמך נשמרת, תפקידו של התומך הוא רק לייעץ ולתמוך, ואף לבצע את הפעולות עליהן החליט הנתמך.

ייפוי כוח מתמשך – ייפוי כוח מתמשך הוא האלטרנטיבה המומלצת ביותר. אך הדגש כאן הוא שיש לערוך ייפוי כוח מתמשך בטרם האדם מגיע למצב שבו הוא אינו כשיר לקבל החלטות. למשל במקרה שאדם חולה באלצהיימר, וידוע כי בנקודת זמן מסוימת לא יוכל לדאוג לענייניו.

עורך דין אפוטרופוס

עורך דין אפוטרופוס

נושא האפוטרופסות עשוי לגרור הליכים משפטיים שונים, החל מבקשה למינוי אפוטרופוס ועד הגשת התנגדות למינוי אפוטרופוס. עורך דין ייפוי כוח מתמשך זיו לוטנברג מעניק לכם את כל הסיוע המשפטי בענייני אפוטרופסות, ייפוי כוח מתמשך, עורך דין צוואות וירושות.

עקבו אחרינו גם בערוץ היוטיוב.

עורך דין ייפוי כוח מתמשך

עו"ד זיו לוטנברג

משרד עו"ד זיו לוטנברג – בהתחייבות לשירות מקצועי הטוב ביותר! יושר ללא פשרות. שירות אישי ומקצועי. מאות לקוחות מרוצים. מייסד המשרד עו”ד זיו לוטנברג, בעל תואר ראשון במשפטים LL.B ותואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) B.A, בעל רשיון עריכת דין משנת 2006, מחזיק בוותק ובניסיון של יותר מ-16 שנים בתחום המשפטי.

יצירת קשר מהיר
מאמרים

מאמרים נוספים

נגישות
יצירת קשר
*ליווי של עורך דין מנוסה. אפשרות גם לקבל שירות בבית הלקוח

רח' בר כוכבא 23, בני ברק
מגדל V-Tower
מיקוד:5126002

פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button