ייפוי כוח מתמשך עורך דין

עורכי דין מוסמכים ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך עורך דין – מהו ייפוי כוח מתמשך, מהי חשיבותו, מהו ההבדל בין מינוי מיופה כוח לבין אפוטרופוס, מי מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך, ומה עלות ייפוי כוח מתמשך. אלו הן רק חלק מהשאלות שתמיד חוזרות על עצמן. במאמר זה ננסה לענות על כל השאלות.

מהו ייפוי כוח מתמשך

לפני מספר שנים נערך תיקון חשוב בחוק, תיקון הידוע בתור תיקון מספר 18 לחוק הכשרות המשפטית. תיקון זה פתח בפנינו את הדלת להליך משפטי חדש הידוע בתור ייפוי כוח מתמשך. מטרתו של הליך זה היא לאפשר לאנשים לקבוע את עתידם, עד כמה שניתן, במידה ויגיע יום ולא יוכלו לקבל החלטות בעצמם בשל מצבם הרפואי או הנפשי.

הרעיון המרכזי הוא שאדם חותם על המסמך כאשר מצבו הרפואי עדיין מאפשר לו לקבל החלטות, וייפוי הכוח יכנס לתוקף אם תחול הרעה במצבו הבריאותי שלא תאפשר לו לקבל החלטות, ואם תחול הרעה שכזו. חשוב להדגיש שעצם עריכת המסמך לא מעניקה למיופה הכוח שום סמכות, כל עוד לא הופעל. בהמשך נדבר על הנסיבות בהן ייפוי הכוח הופך לפעיל.
רק עורכי דין מוסמכים ייפוי כוח מתמשך יכולים לערוך את המסמך, למעט מקרים של ייפוי כוח מתמשך רפואי.

במסגרת ייפוי הכוח המתמשך הממנה קובע מי יהיה האדם הממונה על ענייניו האישיים וענייני הרכוש, במידה ויכול שינוי במצבו הקוגניטיבי. ניתן למנות יותר מאדם אחד, וניתן גם להגדיר את רצונותיו הכלליים של הממנה.

ייפוי כוח מתמשך עורך דין

מה ההבדל בין מינוי אפוטרופוס לייפוי כוח מתמשך

לפני התיקון בחוק, הפתרון למצבים אלו היה מינוי אפוטרופוס. התיקון לא ביטל את האפוטרופסות, אלא רק אפשר אלטרנטיבה יותר טובה. בהיעדר ייפוי כוח, ובמקרה בו אדם אינו כשיר לקבל החלטות – מינוי אפוטרופוס הוא ברירת המחדל, אך זוהי אינה האפשרות האידאלית.
אפוטרופוס ממונה על ידי בית המשפט. לבית המשפט שיקולים שונים וכמובן שהוא רואה לנגד עיניו את טובתו של החולה, אך בפועל לחולה אין שליטה על גורלו. בהינתן מצבו הקוגניטיבי, בית המשפט מוגבל ביכולותיו להתחשב ברצונו של החולה. די ברור מדוע זהו אינו המצב האידאלי, זוהי התערבות בהחלטות הפרט. התיקון בחוק מגדיל את חופש האדם לשלוט בגורלו. כך אדם יכול לבחור לפי רצונו החופשי מי יהיה האדם שיטפל בענייניו במידה ולא יוכל לעשות זאת בעצמו.

ייפוי כוח מתמשך עורך דין

מי צריך ייפוי כוח מתמשך

על פי החוק, ייפוי הכוח המתמשך יכול להיערך על ידי כל אדם מעל גיל 18, שמבין את משמעות ייפוי הכוח המתמשך ואת תוצאותיו. כל אחד מאיתנו יכול בנסיבות שונות להגיע למצבים שכאלו, גם צעירים. אך ככל שאנו מגיעים לגיל מבוגר יותר, כך ישנו סיכוי גדול יותר שאנו עלולים לחלות ולסבול מפגיעה ביכולות הקוגניטיביות; לכן ניתן להגיד שזה מומלץ לכולם.

אך ישנם מקרים שבהם הדבר ממש מתחייב מכורח הנסיבות. הדוגמה הטובה ביותר היא אבחון של מחלת האלצהיימר, או מחלה דמנטית אחרת. במקרה זה מדובר במחלה בה ישנו מסלול התדרדרות ידוע מראש, וזהו רק עניין של זמן עד שהחולה יהיה תלוי באחרים. לכן, עם כל הצער שבדבר, זה יהיה הדבר האחראי ביותר לעשות בנסיבות אלו.

מתי ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף

אם יש לכם איזה חשש כי עריכת ייפוי כוח מתמשך תעניק לאדם סמכויות לגבי ההחלטות האישיות והחלטות הרכוש, זהו אינו המצב.
החוק מגדיר במפורש את הנסיבות בהן הייפוי נכנס לתוקף. זה נעשה באחד משני המקרים הבאים (לפי מה שהוגדר בייפוי הכוח):

  1. כאשר הממנה לא יהיה מסוגל להבין בדבר אשר לשמו ניתן ייפוי הכוח.
  2. בהינתן תנאים מוגדרים שנקבעו בייפוי הכוח. למשל ניתן להגדיר כי במידה ואדם יהפוך לסיעודי, ייפוי הכוח יכנס לתוקף.

אם לא הוכנסו בייפוי הכוח הוראות מפורשות, הוא ייכנס לתוקף רק לאחר שתינתן חוות דעת רפואית הקובעת כי הממנה אינו מסוגל עוד להבין בעניינים שלשמם נערך ייפוי הכוח.

כדאי להתייעץ עם עו“ד ייפוי כוח מתמשך באופן ספציפי לגבי הנסיבות שלכם. חשוב גם לדעת כי בשום מקרה לא ניתן להכניס סעיף בו ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף בהחלטה בלעדית של המיופה. אך ניתן לקבוע כי זו תהיה החלטה משותפת של המיופה, יחדיו עם בני משפחתו של הממונה.
יוצא דופן הוא ייפוי כוח לעניינים רכושיים, ניתן לקבוע כי הוא יכנס לתוקף גם כאשר הממנה עדיין מסוגל להבין בדבר.

עלות ייפוי כוח מתמשך

עורכי דין מוסמכים ייפוי כוח מתמשך

עם כניסתו לתוקף של החוק החדש, נקבע גם הליך המגדיר במפורש מי מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך. לא כל עורך דין מוסמך לעשות זאת, רק עורכי דין שהוסמכו על ידי האפוטרופוס הכללי ועברו הכשרה בנושא. וכמובן, על מנת למנוע ניגוד אינטרסים, נקבע כי רק אלו שאין להם עניין אישי בעריכת ייפוי הכוח המתמשך.

עורכי דין מוסמים ייפוי כוח מתמשך – רשימת עורכי דין ייפוי כוח מתמשך תוכלו למצוא באתר האינטרנט של לשכת עורכי הדין.

יוצא דופן הוא המקרה של ייפוי כוח מתמשך רפואי. במקרה זה ניתן לערוך אותו בפני כל עורך דין, וגם בפני בעלי המקצועות הבאים: אח, רופא, פסיכולוג או עובד סוציאלי. ייפוי כוח מתמשך לעניינים רפואיים הוא מסמך פשוט בפורמט קבוע.

עורכי דין מוסמכים ייפוי כוח מתמשך

עלות ייפוי כוח מתמשך

לגבי עלות ייפוי כוח מתמשך, לא קיים שירות מקצועי קבוע. ניתן להגיד כי טווח השירות מקצועיים הממוצע עומד על 3000-6000 ש“ח לפני מע“מ. אך כל ייפוי כוח מתמשך נעשה בהתאמה אישית לצרכים ולנסיבות. חלק מהמקרים פשוטים, וחלק מורכבים יותר, והדבר יכול להשפיע על ייפוי כוח מתמשך שירות מקצועי.

עקבו אחרינו גם בערוץ היוטיוב, שם תמצאו סרטונים ומידע עדכני בנושאים משפטיים חשובים.

ייפוי כוח מתמשך עורך דין
עורכי דין מוסמכים ייפוי כוח מתמשך
עלות ייפוי כוח מתמשך

עורך דין ייפוי כוח מתמשך

עו"ד זיו לוטנברג

משרד עו"ד זיו לוטנברג – בהתחייבות לשירות מקצועי הטוב ביותר! יושר ללא פשרות. שירות אישי ומקצועי. מאות לקוחות מרוצים. מייסד המשרד עו”ד זיו לוטנברג, בעל תואר ראשון במשפטים LL.B ותואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) B.A, בעל רשיון עריכת דין משנת 2006, מחזיק בוותק ובניסיון של יותר מ-16 שנים בתחום המשפטי.

יצירת קשר מהיר
מאמרים

מאמרים נוספים

נגישות
יצירת קשר
*ליווי של עורך דין מנוסה. אפשרות גם לקבל שירות בבית הלקוח

רח' בר כוכבא 23, בני ברק
מגדל V-Tower
מיקוד:5126002

פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button