התנגדות לצו קיום צוואה

מועד התנגדות לצוואה

לאחר פטירה של אדם, במידה וישנה צוואה, ישנו הליך משפטי בו פונים אל רשם הירושות על מנת לקבל צו קיום צוואה. זהו הצו המאשר את נסח הצוואה ומעניק לה את התוקף המשפטי. אך לעתים בדרך אל מימוש צוואה ישנם בעלי עניין שיש להם התנגדויות. עלולים להיות טעימים שונים להתנגדויות, וכמובן יש להוכיח אותם; למשל יתכן כי עולה החשש כי הצוואה זויפה או אולי הופעלו דרכים לא כשרות על מנת להשפיע על עורך הצוואה. במקרים שכאלו יש להגיש התנגדות לצו קיום צוואה. כמובן שהעניינים עשויים להיות מורכבים מבחינה משפטית, ולכן תמיד כדאי לעשות זאת באמצעות עורך דין ירושות וצוואות.

מימוש צוואה

מימוש צוואה

פטירה של אדם קרוב היא חוויה קשה מבחינה נפשית, אך לצד האבלות ישנם גם עניינים טכניים שבהם צריך לטפל. בדרך כלל עושים זאת לאחר השבעה. מימוש צוואה מתחיל בהגשת בקשה לצו קיום צוואה, או בקשה לצו ירושה במידה ואין צוואה. זהו הליך שמומלץ לעשות בעזרתו של עורך דין על מנת לטפל בבקשה ביעילות.

לצורך מימוש הצוואה יש למלא את הטפסים הרלוונטיים, לשלם את האגרה ולהגיש אל הרשם לענייני ירושה בצירוף תעודת פטירה והצוואה עצמה. כמו כן יש להודיע לכל היורשים על הגשת הבקשה ולצרף אישור שליחה המוכיח כי זה נעשה. ניתן להגיש את המסמכים באופן מקוון או באמצעות הדואר. כמובן שהדרך היעילה ביותר היא באמצעות עורך דין המגיש זאת באופן מקוון.

מועד התנגדות לצוואה

לאחר שהוגשה בקשה לצו קיום צוואה הבקשה מפורסמת ברשומות ובעיתונות היומית. הסיבה לכך היא הצורך לאפשר להגיש התנגדות לצו קיום צוואה. מועד התנגדות לצוואה הוא 14 יום ממועד פרסום הבקשה לצו קיום צוואה. אם לא הוגשה שום התנגדות במועד, ולא הוחלט על ארכה (החלטה שיכול לקבל בית משפט או הרשם לענייני ירושה), יינתן צו קיום צוואה.

במידה והמנוח לא הותיר אחריו צוואה, על היורשים להגיש בקשה למתן צו ירושה. במקרה זה עיזבונו של המנוח יחולק על פי העקרונות המופיעים בחוק הירושה (ירושה על פי דין). גם במקרה זה ניתן להגיש התנגדות, באופן דומה ובאותם פרקי זמן.

שימו לב כי מניין הימים של מועד התנגדות לצוואה מתחיל רק לאחר שהוגשה בקשה למתו צו קיום צוואה והוא פורסם. אם היורשים, או עורכי דינם, עדיין לא הגישו את הבקשה לצו, לא ניתן להגיש את ההתנגדות.

החוק מאפשר לכל אדם בעל אינטרס להגיש את התנגדותו.

התנגדות לצו קיום צוואה

התנגדות לצו קיום צוואה

יתכנו נסיבות שונות בהן תוגש התנגדות לצו קיום צוואה, להלן כמה דוגמאות:

גילוי פגמים בעריכת הצוואה – יתכן שהצוואה כוללת סתירות, ניסוחים המשתמעים לשתי פנים או כל מיני פגמים המטילים ספק בכוונתו של המצווה. פגמים שכאלו עלולים להביא לביטול צוואה חלקי או מלא.
השפעה בלתי הוגנת – אם ישנו חשש כי המצווה ערך את הצוואה באופן הזה כתוצאה מהשפעה לא הוגנת, כמו למשל סחיטה ואיומים, מעשה תרמית או כל סוג של ניצול. למעשה על חשד כי הצוואה אינה משקפת את רצונו החופשי של המצווה יכול להיות עילה להגשת התנגדות.
גילוי צוואה מאוחרת – אדם יכול לערוך מספר צוואות במהלך חייו. על פי חוק הירושה, הצוואה האחרונה היא הצוואה התקפה. ולכן יתכן כי הוגשה בקשה לקיום צוואה, אך בידי גורם אחר צוואה עדכנית יותר.
כאשר אחד הנהנים השתתף בעשיית הצואה – החוק אוסר על המוטבים בצוואה להיות מעורבים בעריכתה, כך תמיד יעלה החשש שהשפיעו על תוכן הצוואה.
אי כשירות לצוות – אדם צריך להיות כשיר לעריכת צוואה, על מנת שיוכל להבין את תכונה ואת משמעותה. לעתים בגיל מבוגר, או בעקבות מחלות דמנטיות, ישנה ירידה ביכולות הקוגנטיביות ולכן יתכן חשש כי המצווה לא היה כשיר בעת עריכת הצוואה.

כבר בעת עריכת צוואה, חשוב להיעזר בעורך דין על מנת למנוע מצבים של טענות עתידיות המערערות על תוקפה של הצוואה. ישנם אמצעים שונים באמצעותם ניתן לחזק את מהימנותה.

הגשת התנגדות לצוואה היא דבר מורכב, חשוב לעשות זאת בעזרתו של עורך דין צוואות. מלבד הפרטים הטכניים שבמסמך, כמו הפרטים האישיים של המתנגד, המצווה והיורשים, עיקר המסמך הוא הנימוקים וההוכחות להתנגדות. יש להגיש מסמך מאומת על ידי עורך דין ולשלם את האגרה.

מועד התנגדות לצוואה

עורך דין צוואות וירושות

מימוש צוואה יכול להיות דבר מורכב, ובנסיבות שונות עלולות להיות התנגדויות ואף סכסוכי ירושה. בתור מצווה תמיד תרמה למנוע את המצבים הללו, ולכן חשוב לערוך את הצוואה באמצעות עורך דין על מנת להבטיח ניסוח נכון ומדויק של הצוואה, עמידה בתנאי החוק ופעולות לחיזוק תוקפה של הצוואה.

עקבו אחרינו גם בערוץ היוטיוב, שם ניתן לצפות בסרטונים ולקבל מידע עדכני בנושאים משפטיים חשובים.

עורך דין ייפוי כוח מתמשך

עו"ד זיו לוטנברג

משרד עו"ד זיו לוטנברג – בהתחייבות לשירות מקצועי הטוב ביותר! יושר ללא פשרות. שירות אישי ומקצועי. מאות לקוחות מרוצים. מייסד המשרד עו”ד זיו לוטנברג, בעל תואר ראשון במשפטים LL.B ותואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) B.A, בעל רשיון עריכת דין משנת 2006, מחזיק בוותק ובניסיון של יותר מ-16 שנים בתחום המשפטי.

יצירת קשר מהיר
מאמרים

מאמרים נוספים

נגישות
יצירת קשר
*ליווי של עורך דין מנוסה. אפשרות גם לקבל שירות בבית הלקוח

רח' בר כוכבא 23, בני ברק
מגדל V-Tower
מיקוד:5126002

פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button