עורך דין אפוטרופסות

אגרות האפוטרופוס הכללי

כל הנושאים הקשורים למינוי אפוטרופוס או התנגדות למיני אפוטרופוס דורשים עורך דין אפוטרופסות. במאמר זה נסביר את העניינים הכללים הקשורים להליך, ונדבר גם על אגרות האפוטרופוס הכללי. המידע נועד לצורך ידע כללי, אך חשוב לפנות לייעוץ אישי באמצעות עורך דין אפוטרופוס. שימו לב כי החוק הישראלי מאפשר היום גם עריכת ייפוי כוח מתמשך, הליך אשר יכול למנוע מראש את הצורך באפוטרופוס ולתת מענה טוב יותר לצרכים של הפרט.

מה זה אפוטרופוס

האפוטרופוס הוא זה האחראי על מי שאינו מסוגל לדאוג לענייניו. מעמדו של האפוטרופוס מוגדר בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. כמובן שהנחת המוצא היא כי לכל אדם ישנן מלוא הזכויות, החובות והכשירות לכל ימי חייו למעט שני מקרים – המקרה של קטינים או המקרה של בגירים שאינם מסוגלים לדאוג לענייניהם באופן עצמאי. אלו הם בדרך כלל קשישים, בעלי מוגבלות ואנשים שנפגעו ממחלות ותאונות שונות.

אגרות האפוטרופוס הכללי

מינוי אפוטרופוס

מינוי אפוטרופוס נעשה על ידי בית המשפט. בדרך כלל אלו הם בני המשפחה הפונים אל בית המשפט. למשל מקרה שכיח הוא ילדים המטפלים בהוריהם המבוגרים, אך באותה מידה יתכנו מקרים בהם הורים צריכים להגיש את הבקשה לגבי ילדיהם הבגירים. גם רשויות הרווחה עשויות להיות צעד בעניין ולהגיש את הבקשה במידה והן מאמינות כי זה חיוני.

במידה והנסיבות מחייבות מינוי אפוטרופוס לאדם בגיר, חשוב לפנות אל עורך דין אפוטרופסות. מינוי אפוטרופוס שולל מאדם הרבה שירות מקצועיויותיו האישיות, ולכן בית המשפט אינו ממהר להשתמש בצעד זה ללא בחינה מעמיקה של הדברים. שיקולי ההחלטה של בית המשפט מושפעים ממצבו הרפואי והנפשי של האדם, ולכן יש צורך בחוות דעת מקצועית של עובדים סוציאליים או רופאים (בהתאם לנסיבות המקרה). אם תרצו להגיש בקשה עבור אחד מבני המשפחה, אתם עשויים להיתקל במכשולים שונים ולכן כדאי להתייעץ עם עורך דין.

ישנה סבירות גבוהה כי האפוטרופוס יהיה אחד מבני המשפחה הקרובים, אך זה תלוי בנסיבות. בפני בית המשפט עומדות אפשרויות שונות הכוללות מוסדות ועמותות העוסקות בנושא, או המרכז הישראלי לאפוטרופסות (מטעמו של האפוטרופוס הכללי). באופן טבעי קרובי משפחה ובני זוג עשויים להיות הפתרון המתבקש, אך לא תמיד ישנם ולא תמיד הם מסוגלים. בית המשפט בוחן את כל ההיבטים ושם לנגד עיניו את טובתו של האדם הזקוק לאפוטרופוס.

בית המשפט יכול למנות אפוטרופוס בתור מינוי קבוע או זמני. כמו כן זהו יכול להיות מינוי הרלוונטי לגבי היבטים מסוימים בחייו של האדם ולא מינוי גורף.

האפוטרופוס מקבל סמכות, אך חשוב לדעת כי פעולותיו נתונות לפיקוח ובית המשפט רשאי לפטר אותו. למשל במידה והוא עושה שימוש לרעה בתפקידו או מזניח את הטיפול. איננו רוצים להטיל דופי באף אפוטרופוס, אך בהחלט יש צורך בפיקוח על מנת למנוע גנבה של כספים וסוגים שונים של ניצול לרעה.

ייפוי כוח מתמשך לעומת אפוטרופוס

כיום החוק הישראלי מאפשר דרך שהיא אלטרנטיבית להליך מינוי אפוטרופוס. אם עד היום בית המשפט קבע מי יהיה האפוטרופוס של אדם שאינו כשיר מבחינה משפטית, כיום יש דרך אחרת. כל אדם כשיר יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך, ובו הוא מסמיך אדם אחר לדאוג לענייניו במידה ויגיע למצב שבו הוא אינו כשיר לקבל החלטות. לצורך העניין אפשר להגיד כי ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לבחור את ה“אפוטרופוס“ שלו במידה ויום אחד יזדקק. כמובן שישנם הבדלים בהליכים והסמכויות, אך בגדול זוהי המטרה.

יש לכך יתרון ברור, זה מגדיל את החופש והשליטה של אדם בחייו. אך הדגש כאן הוא שיש לחשוב על כך מראש ולערוך את ייפוי הכוח המתמשך כאשר האדם כשיר. לדוגמה אם הובחנה אצלכם מחלת האלצהיימר, העצה הכי טובה שנוכל לתת לכם היא למהר לערוך ייפוי כוח מתמשך לפני שתחול הידרדרות ביכולות הקוגניטיביות.
לא כל עו“ד יכול לעשות זאת, רק עורך דין ייפוי כוח מתמשך שהוסמך לשם כך על ידי האפוטרופוס הכללי.

אגרות האפוטרופוס הכללי

אגרות האפוטרופוס הכללי

בשנת 2022 חל שינוי חשוב בכל הנושא של אגרות האפוטרופוס הכללי. בעבר אפוטרופוס נדרש לשלם אגרה שנתית עבור הדוח הכספי השנתי (אגרה שעמדה על 334 ש“ח). ובנוסף אגרה על הדיווח הראשוני על נכסי האדם, אגרה של 669 ש“ח. בעקבות החלטה של שר המשפטים לשעבר, גדעון סער, האגרות הללו בוטלו.

ביטול האגרות נעשה על מנת להקל על הנטל הבירוקרטי שחל על אפוטרופוס, זאת לצעד צעדים נוספים כמו ביטול הצורך להגיש דוחות שנתיים (כאשר האפוטרופוס הוא בן משפחה), הנגשת מידע ועוד.

עורך דין אפוטרופסות

כל הנושא של מינוי אפוטרופוס וכל מה שנקשר ממנו עלול לכלול הליכים בירוקרטיים ועניינים משפטיים. חשוב מאוד לפנות אל עורך דין אפוטרופסות על מנת לקבל סיוע משפטי. לצורך ייעוץ פרטני אנו מזמינים אתכם לפנות למשרדינו. כאן תוכלו לקבל סיוע בענייני אפוטרופוסות, ייפוי כוח מתמשך, צוואה הדדית, צוואות וירושות ועוד.

עקבו אחר עמוד הפייסבוק שלנו.

עורך דין ייפוי כוח מתמשך

עו"ד זיו לוטנברג

משרד עו"ד זיו לוטנברג – בהתחייבות לשירות מקצועי הטוב ביותר! יושר ללא פשרות. שירות אישי ומקצועי. מאות לקוחות מרוצים. מייסד המשרד עו”ד זיו לוטנברג, בעל תואר ראשון במשפטים LL.B ותואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) B.A, בעל רשיון עריכת דין משנת 2006, מחזיק בוותק ובניסיון של יותר מ-16 שנים בתחום המשפטי.

יצירת קשר מהיר
מאמרים

מאמרים נוספים

נגישות
יצירת קשר
*ליווי של עורך דין מנוסה. אפשרות גם לקבל שירות בבית הלקוח

רח' בר כוכבא 23, בני ברק
מגדל V-Tower
מיקוד:5126002

פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button