הסכם ממון על דירה

הסכם ממון על דירה

הסכם ממון על דירה הוא דבר מקובל ומומלץ בימינו, ורלוונטי גם עבור זוגות נשואים וגם עבור ידועים בציבור. הסכם ממון בין בני זוג מגדיר את כל מערכת היחסים הכלכלית, ובימינו ברור מדוע הוא חשוב. אך מכיוון שהדירה היא הנכס המרכזי והמשמעותי ביותר עבור רוב הזוגות, הפעם נתמקד בהיבט הזה.

במאמר זה נדבר על ההיבטים השונים של הסכם ממון דירה וההיבטים השונים של הסכם ממון על דירה עם משכנתא וגם הסכם ממון על דירה בירושה.

הסכם ממון דירה

הסכם ממון דירה

לפני שנדבר על הסכם ממון, כדאי להסביר דבר חשוב על חוק יחסי ממון תשל“ג 1973. חוק זה קובע את ’הסדר איזון משאבים‘. זהו העיקרון לפי יחולק הרכוש בין בני הזוג במידה וייפרדו או במקרה של פטירת אחד מבני הזוג.

על פי עיקרון איזון משאבים, כל אחד מבני הזוג זכאי למחצית השווי של כלל הנכסים המשותפים. אך החוק מסייג את הנכסים שהיו בבעלות אחד הצדדים עוד מלפני שנישאו, או נכסים שאחד מבני הזוג קיבל במתנה או ירושה במהלך הנישואים. אך בפועל המצב יותר מורכב, ובמידה והנושא יגיע לבית המשפט, הפסיקה תהיה בניגוד למה שמשתמע מהחוק.

על פי פסיקת שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, בנסיבות מסוימות תיתכן ’חזקת שיתוף ספציפית בדירת מגורים‘. כלומר בני הזוג במעשיהם יצרו יחסי שיתוף, ולפיכך למרות האמור בחוק – הנכס יחולק.
מעשים שונים יכולים להתפרש כבניית יחסי שיתוף. הדוגמה הטובה ביותר היא מגורים משותפים באותו הנכס, אך גם דברים אחרים כמו השקעות משותפות בשיפוץ הנכס יכולות להתפרש כך.

פסיקה תקדימית זו של בית המשפט רק מחזקת את הנחיצות של עריכת הסכם ממון על דירה. הדבר אף נכתב בפסיקת בית המשפט ”בן הזוג הרוצה להבטיח את בעלותו בדירה, טוב אם יעשה הסכם ממון”.

הסכם ממון על דירה בירושה

הסכם ממון על דירה

ואם בית המשפט העליון ממליץ על עריכת הסכם ממון בין בני זוג, מי אנו שנגיד אחרת. ברוב המקרים בני הזוג נכנסים לקשר במצב כלכלי לא שוויוני. וגם במהלך החיים המשותפים כל אחד עשוי להחזיק ברמה שונה של הכנסה, לקבל ירושות וכו‘.

ומתוך מצב זה עלולה לצוץ גם תחושת תסכול. זה המביא את עיקר הנכסים וההכנסה, עשוי להרגיש מתוסכל מכך שבמקרה של פרידה הנכסים יחולקו על פי הסדר איזון משאבים. זוהי לא רק סוגיה כלכלית, זה משפיע על מערכת היחסים הזוגית ואף עלול ליצור תחושת כי צד מסוים במערכת היחסים נמצא בה רק מסיבות כלכליות.

הדרך היחידה להסדיר את חלוקת הנכסים והבעלות על הדירה היא באמצעות הסכם ממון דירה. שימו לב כי למרות שישנם הבדלים מסוימים בין הסכם ממון לפני נישואין לבין הסכם ממון ידועים בציבור – הדברים הללו רלוונטיים עבור כולם.

הסכם ממון דירה עם משכנתא

הסכם ממון על דירה עם משכנתא

עד עכשיו דיברנו על הסכם ממון דירה, במצב שבו אחד מבני הזוג מביא אל תוך מערכת היחסים דירה שהייתה ברשותו עוד לפני מערכת היחסים הזוגית. אבל בחיים ישנם מקרים שונים, ולעתים בני הזוג רוכשים יחדיו דירה במהלך הנישואים.

אז קודם כל בואו נדבר על על הסכם הממון כאשר ישנו מימון לא שוויוני של הדירה, ולאחר מכן נדבר על הסכם ממון דירה עם משכנתא.

ישנה סבירות גבוהה שכאשר בני הזוג יתחתנו הם ירכשו יחדיו דירה והמימון שלה לא יהיה שוויוני. לכל אחד מבני הזוג יתכנו חסכונות אחרים, ואולי קיבל עזרה מהוריו. ולמרות שההשקעה אינה שוויוני, הדירה תירשם בטאבו בבעלות משותפת שמשמעותה 50%-50%.

אם יגיע היום שבו בני הזוג יחליטו להיפרד, הדבר יהפוך למחלוקת. ולכן חשוב להסדיר זאת בהסכם ממון.

הסכם ממון על דירה עם משכנתא

הסכם ממון דירה עם משכנתא

אך לא רק שבני הזוג אינם רוכשים את הדירה באופן שוויוני, העניין הופך להיות מורכב יותר בגלל תשלומי המשכנתא… הרי מי מסוגל לרכוש דירה במזומן…

ישנן דרכים שונות לעשות זאת, אך בשורה התחתונה על בני הזוג לערוך את החישוב של אחוזי המימון, ולהחליט כיצד הם רוצים לקבוע את אחוזי הבעלות של כל אחד מהם.

מבחינת החישוב עליכם לבדוק מהי העלות הכוללת של הדירה (כולל ההוצאות הנלוות), ואיזה אחוז מתוך הסכום הוא המשכנתא. יש גם לקחת בחשבון את ההון שהביא כל אחד מהצדדים. לאחר שתערכו את כל החישובים, תוכלו להבין כיצד המימון מתחלק בין בני הזוג. אך הסכם ממון על דירה עם משכנתא יכול לקבוע כל הסדר אחר שתרצו. למשל, גם כאשר מימון הדירה הוא 30%-70%, ומצאתם לנכון לקבוע בעלות שוויונית, זה בסדר גמור.

הסכם ממון על דירה

הסכם ממון על דירה בירושה

כפי שהסברנו, על פי חוק יחסי ממון – דירה שהתקבלה בירושה, היא נחשבת רכוש נפרד. אך כפי שגם ראינו בפסיקת בית המשפט העליון, אין כאן הגנה מספיקה. אם בני הזוג התגוררו בדירה, או אולי העמידו אותה להשכרה ועשו שימוש משותף בדמי השכירות – בסופו של דבר היא תחשב לרכוש משותף.

במידה ובני הזוג ייפרדו, הדבר יהפוך למחלוקת משפטית. הצד שקיבל את הירושה יצטרך להתחלק בה. ולכן חשוב לערוך הסכם ממון על דירה.

ישנם מקרים בהם לבני הזוג ישנה דירה משותפת, ואז אחד מהם מקבל דירה בירושה. ובמקרה זה הם עשויים למכור את שתי הדירות, ולקנות אחת גדולה יותר. וזוהי רק דוגמה אחת מתוך אינספור תרחישים שיכולים להתרחש ולהפוך את העניין למורכב. איננו יכולים לדון בכל תרחיש, חשוב לפנות אל עורך דין הסכמים בין בני זוג על מנת לערוך הסכם ממון על דירה בירושה העונה על הצרכים שלכם והנסיבות הייחודיות.

עורך דין זיו לוטנברג עומד לשירותכם ומסייע בעריכת הסכם ממון על דירה עם משכנתא, הסכם ממון על דירה בירושה או כל צורך בהסכם בין בני זוג. משרדינו מטפל גם בנושאי ייפוי כוח מתמשך, צוואות הדדיות ועוד.

עורך דין ייפוי כוח מתמשך – עמוד הפייסבוק שלנו.

עורך דין ייפוי כוח מתמשך

עו"ד זיו לוטנברג

משרד עו"ד זיו לוטנברג – בהתחייבות לשירות מקצועי הטוב ביותר! יושר ללא פשרות. שירות אישי ומקצועי. מאות לקוחות מרוצים. מייסד המשרד עו”ד זיו לוטנברג, בעל תואר ראשון במשפטים LL.B ותואר ראשון בכלכלה (בהצטיינות) B.A, בעל רשיון עריכת דין משנת 2006, מחזיק בוותק ובניסיון של יותר מ-16 שנים בתחום המשפטי.

יצירת קשר מהיר
מאמרים

מאמרים נוספים

נגישות
יצירת קשר
*ליווי של עורך דין מנוסה. אפשרות גם לקבל שירות בבית הלקוח

רח' בר כוכבא 23, בני ברק
מגדל V-Tower
מיקוד:5126002

פתיחה
1
שלום וברכה
שלום וברכה
איך אוכל לעזור?
Call Now Button